dinsdag 19 februari 2013

ijs maakt gelukkig

Uit een onderzoek blijkt, dat het eten van ijs de 'pleziercentra' in de hersenen activeert. Je krijgt dan hetzelfde gevoel als luisteren naar je favoriete muziek of het winnen van geld.
Fijn om te weten  en het seizoen is alweer in zicht. Dus dat wordt ijsjes eten.....of niet dan?    

Nu wordt er zelfs een Europese dag van het ijs ingevoerd.

Zondag 24 maart 2013 is door het Europees Parlement in Straatsburg benoemd tot eerste Internationale Dag van het Ambachtelijk IJs. Met deze speciale dag wordt extra aandacht gevraagd voor de ambachtelijke ijssector, een sector die goed bestand is gebleken tegen de economische recessie.
Er werken in Europa maar liefst 300.000, voornamelijk jonge, mensen in circa 50.000 ijssalons. “De consument onderschat de kunst van het ambachtelijk ijsbereiden”, vinden de mensen achter het twitter-account @dagvanhetijs. “Men weet niet dat ijsbereiders al beginnen met ijsdraaien voordat de ijssalon opengaat, dat ze zich aan strenge hygiëne-regels moeten houden en daarbij een grote verantwoordelijkheid hebben. Ook is niet bij iedereen bekend dat er om ijs te maken, flinke investeringen nodig zijn. Reden genoeg dus om de ambachtelijke ijsbereiders eens in het zonnetje te zetten.”

De initiatiefnemers hopen dat de Europese Dag van het Ambachtelijk IJs een jaarlijks terugkerende happening wordt. “Met name omdat Nederlandse ijssalons zeer afhankelijk zijn van het weer.”
De ijssmaak die centraal staat op 24 maart, is fior di latte, met een variegato van chocolade en gepralineerde amandelen. Deze smaak krijgt de naam ‘Europese Fantasie’ en wordt voor 1,00 per bol verkocht op de ‘feestdag’.

Speciale ijsbekers

Ter gelegenheid van de Europese Dag van het Ambachtelijk IJs zijn speciale, biologisch afbreekbare ijsbakjes ontwikkeld. Deze hebben een internationale opdruk. De ijsbekers worden op non-profitbasis afgenomen. “IJsbereiders kunnen deze bekers tot 11 maart bestellen, maar zijn hier zeker niet toe verplicht”, benadrukt de organisatie. “Om de dag extra cachet te geven, zoeken we nog een sponsor die voor deze gelegenheid etalageposters wil drukken.” Alle communicatie gaat via het twitteraccount @dagvanhetijs.
De intiatiefnemers hopen dat veel ijsbereiders de publiciteit op zullen zoeken en actief gaan twitteren en facebooken, om zo manier veel animo te genereren voor de Europese Dag van het Ambachtelijk IJs. Een succesvolle dag heeft immers meer kans op een vervolg!


 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten