donderdag 14 februari 2013

Denk positief en niet negatief (1)

'Ik ben dik, ik kan helemaal niets, ik ben niet mooi etc.'
Iedereen heeft wel eens last van zulke negatieve gedachten.
Als je dit te vaak hebt, dan kun je heel ongelukkig worden.

Hoe zorg je dat je zulke gedachten niet meer krijgt?

Iedereen heeft rotgevoelens, dat zijn emoties.
Soms zit er iets tegen en dan is het normaal dat je ervan baalt.
Of je bent diep teleurgesteld.
Het is normaal dat je je soms ongelukkig voelt, zonder dat je weet waarom.

Maar als je vaak last heb van deze rotgevoelens, dan moet je weten dat er iets niet goed is en zelf moeten veranderen.

Hoe?

Veel van je gevoelens worden bepaald door je gedachten.

Ben je positief, heb je leuke gedachtes dan voel je je over het algemeen ook blij.
Maar omgekeerd geldt het dus ook: als je negatieve gedachten hebt over jezelf of over andere zaken, dan voel je je niet fijn.

Conclusie: Je hebt dus helemaal zelf in de hand hoe je je voelt. Je kunt nl. je gedachten veranderen en zo dus ook je gevoelens.

Voorbeeld: 2 vriendinnen gaan shoppen en gaan allebei een kledingstuk passen.
Ze vinden dat het hun niet mooi staat.
De ene denkt: 'deze jurk staat mij niet, even kijken of er een andere is'
De andere denkt: 'wat ben ik lelijk, niets zal mij staan, ik heb geen zin meer om te shoppen.

Zo zie je dat de situaties hetzelfde zijn, maar de reacties totaal verschillend.
gebeurtenis + gedachten = gevoel + gedrag

Dus er is iets gebeurd, daar heb je bepaalde gedachte over.
Deze gedachten bepalen wat je voelt en hoe je je gedraagt.

voorbeeld van de 2 vriendinnen: je voelt je goed en gaat een andere jurk uitzoeken, of je stopt met  shoppen en gaat naar huis.

Mensen zijn er niet eens van bewust van bepaalde gedachten die ze hebben, want dat gaat vanzelf en snel.
Velen denken helaas ook dat hun gedachten waarheid zijn, terwijl dat vaak niet zo is.
Het is dus belangrijk om uit te zoeken waar je emoties vandaan komen.

Stel je voelt je ongelukkig, dan moet je je afvragen wat er onlangs gebeurd is, waardoor jij je zo voelt.
Als je een van de volgende vragen met een ‘nee’ kan beantwoorden, dan is de gedachte negatief.

 
*geeft de manier hoe ik denk mij een goed gevoel?
*klopt mijn gedachte?
*helpt deze gedachte mij om mijn doel te bereiken?

 
Ga even terug naar het geval van de jurk, je denkt; ‘wat heb ik een lelijk figuur’.

Klopt deze gedachte wel?
Helemaal niet, want waarom ben je lelijk als de jurk je niet staat.
Iedereen heeft kleding die niet staat, maar dat zegt niets over je uiterlijk.

De meesten moeten een hele dag shoppen om iets leuks te vinden.
Je hebt je doel niet bereikt, want de bedoeling is om te shoppen, om leuke kleding te kopen, maar nu ga je boos naar huis.

Je krijgt van deze gedachte ook géén fijn  gevoel over jezelf, want je haalt hiermee jezelf naar beneden.
Je vriendin wilt waarschijnlijk nog gezellig verder shoppen, en jij heb geen zin meer.
Dus haar dag is ook verpest.

Deze gedachte is dus absoluut verkeerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten